Veilig buiten sporten tijdens warmte - Results Personal Training
18203
post-template-default,single,single-post,postid-18203,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive
 

Veilig buiten sporten tijdens warmte

Veilig buiten sporten tijdens warmte

Buiten sporten is, mede door de Corona maatregelen de afgelopen maanden, populairder dan ooit. Het is ook heerlijk om met de wind door je haren in het park aan de slag te gaan. Met de stijgende temperaturen is het echter wel aan te raden om een aantal zaken in de gaten te houden zodat je je lichaam niet te zwaar belast:  

Luister naar je lichaam en ken je grenzen

Zo simpel kan het zijn. Ga je lichaam niet extreem pushen, doe het wat rustiger aan en stop als het niet goed voelt. Neem de risico’s niet te licht. Hittekrampen kunnen erg vervelend zijn, van een zonnesteek kun je je flink beroerd voelen en een hitteberoerte kan je zelfs fataal worden. Neem dus geen onnodige risico’s en stop als je lichaam dat aangeeft.

Warm up en cool down

Houd je warming up kort, minder intensief en het liefst in de schaduw. Door een lichte warming up zorg je ervoor dat je kerntemperatuur niet al te veel stijgt voordat je harder aan het werk gaat. Laat je lichaam eerst wennen aan de warmte. Doe na afloop een rustige cool down om je hartslag geleidelijk te laten zakken. Eet en drink na je training om vocht, mineralen en koolhydraten weer aan te vullen.

Kies je tijdstip

Train het liefst vroeg of laat op de dag wanneer het niet zo heet is. Vermijd het heetste deel van de dag tussen 12:00-15:00, zeker als je bijvoorbeeld wilt hardlopen en je niet in de schaduw kunt blijven.

Bescherm jezelf tegen zon en warmte

Train bij voorkeur in de schaduw en op een onverharde ondergrond zonder asfalt. Draag ademende, licht gekleurde kleding, die je koel houdt en waarin je transpiratievocht zo goed mogelijk wordt verdampt. Smeer je goed in met een zonnebrandcrème die UVB- én UVA-straling tegenhoudt. Bescherm ook je hoofd en nek als je in de zon bent en zet een zonnebril op. Zorg voor voldoende afkoeling met bijvoorbeeld een natte handdoek of sprenkel wat water over je heen.

Drink!

Drink van tevoren extra wanneer je weet dat je die dag buiten gaat sporten. De stelregel is ongeveer anderhalf keer zoveel vocht te drinken als je verliest aan zweet. Je kunt je een keer voor en na het sporten wegen om te checken of je genoeg hebt gedronken. Drink niet alleen water. Naast vocht verliest je lichaam ook zout. Het is bij warm weer dan ook verstandig om een isotone sportdrank te drinken om de voorraad energie, zout en mineralen op peil te houden. Isotone dranken zijn het beste omdat ze snel worden opgenomen door het lichaam. Neem grote slokken, dat stimuleert de opname.

Als je bovenstaande tips ter harte neemt en je eigen gezonde verstand gebruikt, kun je de komende maanden lekker en veilig buiten doortrainen. Laat die zomer maar komen!