Lieke's Blog | Rusten is het nieuwe sporten - Results Personal Training
Vermoeidheid is een logisch gevolg op belasting én een waarschuwingssignaal van je lijf: het is tijd om te herstellen. Door tijd en aandacht te besteden aan je herstel, vergroot je je belastbaarheid.
Rusten, sporten
17901
post-template-default,single,single-post,postid-17901,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive
 

Lieke’s Blog | Rusten is het nieuwe sporten

Lieke’s Blog | Rusten is het nieuwe sporten

Veel mensen zijn moe. Op zich is vermoeidheid een normale, menselijke reactie. Heb je een zware lichamelijke of mentale inspanning geleverd of heb je slecht geslapen, dan ben je moe. Vermoeidheid is dus een logisch gevolg op belasting én een waarschuwingssignaal van je lijf: het is tijd om te herstellen. Door tijd en aandacht te besteden aan je herstel, vergroot je je belastbaarheid.

Het gaat hier zeker niet alleen om fysieke belasting. Mentale belasting is ook belasting. Heb je een job die intellectueel heel veel van je vraagt, dan kan dat voor stress zorgen. Ook emotioneel kun je worden belast, bijvoorbeeld doordat iemand overlijdt. Het is allemaal belasting en daar moet je van herstellen. Gebrek aan herstel leidt tot chronische, ernstige vermoeidheid en burn-out. Op den duur kun je er zelfs ziek van worden. Als je lichaam niet fit is, werkt ook je hormonale stelsel anders en worden voedingsstoffen niet goed meer opgenomen door je lijf.

Heb je een uitgerust lichaam en een fitte geest? Dan kun je lekker sporten om zo fitter, gezonder en sterker te worden. Maar heb je heel hard gewerkt of ervaar je zware emotionele belasting, probeer dan niet de knop om te zetten door keihard te gaan sporten. Dan heb je dus belasting (lees: schade) zonder herstel. Dat is schade op schade. Je lichaam houdt dat best een tijdje vol, maar uiteindelijk betaal je de rekening en word je ziek. Pas daarom de intensiteit van je sport aan op je belasting in zijn totaliteit. Daarnaast kun je het herstel nog verder bevorderen door regelmatige herstelmomenten in te plannen. In zijn boek ‘Rusten is het nieuwe sporten’ adviseert auteur Jef Geys een half uur herstel per dag, een middag per week, een weekend per maand en een vakantie per jaar.

Dus ben je vaak vermoeid? Negeer dat waarschuwingssignaal dan niet. Neem rust en geef aandacht aan je herstel om zo weer fitter, sterker en beter belastbaar te worden. Dat doe je door matig intensief te bewegen. Ga lekker wandelen, boek een yogales, ga extra vroeg naar bed of doe iets anders waar jij weer van oplaadt.

Kennismaken?

Wil je werken aan een gezond lijf en een ontspannen geest? Meld je aan voor een voordelige proefles of maak gebruik van ons kennismakingsaanbod.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.