Results Personal Training | Lieke’s blog | Begin met een doel
17567
post-template-default,single,single-post,postid-17567,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive
 

Lieke’s blog | Begin met een doel

Lieke’s blog | Begin met een doel

Geïnspireerd door ‘Fem wordt fit‘ vond ik dat het tijd werd om mijn eigen challenge aan te gaan. Gezond leven en fit blijven zit in mijn systeem; daar moet ik wel voor werken, maar dat is niet waar mijn uitdaging ligt. Nee, bloggen, daar ligt mijn uitdaging. Achter elke les en elke personal-training-sessie zit een gedachte. Het samenstellen van een reeks oefeningen is geen ezeltje-prik, daar is over nagedacht. Ik vind het leuk om mijn kennis te delen, maar dat duiveltje op mijn schouder – ook wel bekend als ‘perfectionisme’ – neemt geen genoegen met minder dan een compleet boek, inclusief wetenschappelijke onderbouwingen, bronvermeldingen en literatuurlijst. En daar is geen tijd voor, dus schuif ik het maar weer voor me uit. Tot ik met Fem tijdens haar intake haar doel besprak: 25 kilo in 52 weken. Ik sprak haar nog een – soort van – streng toe: ‘Ga niet te hard! Elke week een klein stapje is prima.’ Toen viel het kwartje: ‘Liek, ook jouw uitdaging kan in kleine stapjes.’ Dus, hier gaan we. Elke keer een klein stapje.

Stel een concreet en helder doel

Het is belangrijk om – voor je maar begínt te denken over beweging en voeding – een zo concreet en helder mogelijk doel te stellen. Dat kan zijn ’25 kilo afvallen in een jaar’. Dat is meetbaar, acceptabel en realistisch, en tijdsgebonden, en ook nog eens heel specifiek, want een subdoel van Fem is om vet te verliezen en aan spiermassa te winnen. ‘Ik wil een paar kilootjes kwijt’ is als doel te nietszeggend. Wat wil je kwijt? Wil je vetmassa kwijt? Wil je dat ook vasthouden over een langere tijd? Of wil je alleen nu iets afvallen omdat je volgende maand een bruiloft hebt? Dat kan ook, maar dat vraagt om een andere aanpak. En er zijn natuurlijk andere doelen mogelijk dan alleen maar afvallen. Meer energie bijvoorbeeld, daarvoor hoef je niet per se af te vallen, maar moet je wellicht wel je voedingspatroon aanpassen – zo is suiker heel negatief voor je energieniveau. En meer bewegen helpt je ook energieker te worden. Maar er zijn ook doelen van medische aard: normaal kunnen lopen, zonder kniepijn door het leven gaan.

Beweging en voeding zijn key

Al die beweegredenen, of het nu afvallen is, het verminderen van medische klachten of meer energie krijgen, het komt voor het grootste deel neer op bewegen en je voedingspatroon aanpassen. En vergeet het stukje ontspanning niet. Extra belangrijk als je bijvoorbeeld burn-outklachten hebt, maar voor iedereen is het belangrijk aandacht te besteden aan herstel en ontspanning.

Vind de motivatie

En dan komt natuurlijk ook je motivatie om de hoek kijken. Als je thuisoefeningen krijgt, doe je die dan ook? Want ook als je een personal trainer of een coach inhuurt, moet je het uiteindelijk zelf doen. Zo train ik bijvoorbeeld iemand met medische klachten, die komt hier een half uur in de week en doet de rest thuis. En dat doet ze dan ook heel trouw, omdat ze direct een terugslag krijgt als ze de oefeningen niet doet. Dan is je motivatie groot. Ga op zoek naar dát wat jou motiveert. Als je wilt afvallen, waarom wil je dat dan? Als je meer energie wilt, waarom? Deze motivatie gaat je helpen om al die kleine stapjes naar je doel ook daadwerkelijk te gaan zetten

Maak een stappenplan

Heb je je doel vastgesteld, dan ga je bedenken welke stappen je daarvoor moet zetten en hoeveel je bereid bent om erin te investeren. Als je een paar kilo af wilt vallen, maar niet je wijntje wilt laten staan, geen tijd hebt om elke dag te wandelen en denkt in onmogelijkheden, dan zal er weinig gebeuren. Als je iets aan je lijf of aan je conditie wilt veranderen, dan moet er ook in je gedrag iets veranderen. Dus maak dat stappenplan en bedenk hoeveel je kunt investeren qua tijd, energie en eventueel in geld, en of je dat ervoor over hebt. Daarna kun je eventueel hulp inschakelen voor die dingen die je alleen niet kunt. Misschien heb je wel de hulp van een voedingsconsulent of een trainer nodig, of van een coach die je helpt een plan te maken, die je helpt overzien welke stappen er nodig zijn, ongeacht je doel. Waarschijnlijk helpt de steun van je partner je ook een eind op weg. Maak het zo concreet mogelijk

In het kort

Stel een helder doel, bepaal wat je nodig hebt aan kennis, tijd en aan hulp en maak het concreet. Bedenk je: het hoeft niet allemaal in één keer. Kleine stapjes zijn prima.

 

Print Friendly, PDF & Email
Geen reactie's

Geef een reactie